SKRIVEKURSER

Lær at skrive, så folk læser, forstår og husker dig

Kontakt os

SKRIVEKURSER

Lær at skrive, så folk læser, forstår og husker dig

Kontakt os

Hvordan fanger man travle menneskers opmærksomhed? Må man bruge spørgsmålstegn i overskrifter? Kan man skrive sig til tillid fra kritiske forbrugere? Hvilke formuleringer kan gøre patienter trygge ved at deltage i kliniske forsøg? Og hvordan finder man balancen mellem at skrive det, man vil sige, og det, modtagerne vil høre?

Ja, der kan være mange grunde til at blive klogere på skriftlig formidling. For selvom de fleste af os taster løs på keyboardet hver eneste dag, har vi ofte meget forskellige forudsætninger for at skrive. Derfor sammensætter vi vores workshops, så de passer til netop dit eller dine kollegers behov. Mulighederne er uendelige, men her er et par eksempler på typiske temaer:

Når du skriver til målgrupper, der har meget andet at lave end at læse ens tekster, gælder det om at være interessant fra første ord. For fanger du ikke modtagernes opmærksomhed med det samme, er de videre til næste nyhedsbrev (fra din konkurrent).

Take aways: I den her workshop lærer du, hvordan du bruger retoriske stilfigurer og andre klassiske overskriftsgreb for at få dine læsere til at stoppe op ved netop din tekst. Vi gennemgår 20 forskellige greb med eksempler og øvelser undervejs.

Nøgleord: overskriftsgreb, klassisk retorik, billedsprog og stilfigurer

Mange ord, lange ord, bisætninger, gummiord og passiver er alle sammen sproglige vaner, som hører hjemme på universitetet. I en verden, hvor du ikke kan regne med, at dine modtagere vil læse din tekst, gælder det om at fjerne den slags sproglige forhindringer for forståelsen.

Take aways: Du lærer, hvordan du skriver, så dine pointer ikke drukner i fyldord, hvilke konstruktioner du skal bruge for at skabe dymanik i din tekst, hvordan du skriver for at blive forstået og ikke misforstået og meget andet. Krydres med øvelser undervejs.

Nøgleord: ordøkonomi, sætningskonstruktioner, fyldord og klicheer

Når man skriver til folk, der ikke har bedt om det, kan man ikke forvente at blive læst. Så hvad gør den gode skribent, for at det sker alligevel? Han (eller hun) lærer at tænke som sine modtagere, så tekstens budskaber bliver relevante og pointerne lysende klare.

Takeaways: Få hands-on-tricks til at strukturere din tekst, så den har en klar start, midte og slutning, lær om legitimering, fisken og hvorfor du altid skal slette de tre første linjer i tekst, og bliv bedre til at tænke som dine modtagere, så du kan fange deres opmærksomhed.

Nøgleord: struktur, første tre linjer, fisken, legitimering og CTA

Hvordan skriver man til patienter, der inviteres til at deltage i et klinisk forsøg? Uden hverken at skræmme eller lokke patienterne – og uden at drukne dem i information, men alligevel få alle detaljer med?

Patientinformation til kliniske forsøg er en genre for sig selv. Og den er vanskelig at mestre, når både patienter og Videnskabsetisk Komité skal tilgodeses. Heldigvis er der masser af sproglige og retoriske greb, der gør arbejdet med at skrive langt lettere – og samtidig gør teksten mere læseværdig – og dermed måske også mere samtykkevenlig.

Take aways: I den her workshop lærer du, hvordan du bruger sproglige og retoriske værktøjer til at møde læseren på vedkommendes præmisser, informere uden at skræmme og invitere uden at lokke. Vi gennemgår klassiske fælder i genren og giver konkrete eksempler undervejs.

Nøgleord: patientinformation, klassisk retorik, argumentation og sprogverdener

Kontakt os, og lad os sammen finde den bedste workshop til dig eller dig og dine kolleger.

Pris: 3.000 kr. pr. deltager for ½ dag (minimum 10.000 kr.)

Kontakt os

Om underviserne

Thomas Westh

Tilknyttet tekstforfatter

Thomas Westh er senior tekstforfatter med over 15 års erfaring i at skrive tekster, som læserne kan mærke i hjertet … og du kan se i regnearket. Han har en kandidatgrad fra Aarhus School of Business, er vaskeægte grammatiknørd og taler nærmest dagligt med Dansk Sprognævn. Gennem tiden har Thomas ført pennen for blandt andre Spillemyndigheden, Sundhedsstyrelsen, Energistyrelsen, Pfizer, Novo Nordisk, MSD, Rosch, Nestlé, Nicotinell, Orkla, HP, Ernst & Young, Vanish, Coop og Arla Foods.

Camille Aulkær Andersen

Partner / Chef for Kompas Healthcare

Camille Aulkær Andersen er uddannet i public relations med 13 års erfaring i journalistisk formidling og kommunikation – stort set udelukkende inden for sundheds- og forskningsformidling. Camille er partner i Kompas Kommunikation og rådgiver og skriver dagligt for de største medicinalvirksomheder. Hun har desuden som en af de eneste herhjemme arbejdet konkret med kommunikation i kliniske forsøg og rådgivet den Centrale Videnskabsetiske Komité på baggrund heraf. Camille skriver også bøger privat og har et lidenskabeligt forhold til kommasætning.

+45 28 78 17 49

+45 28 78 17 49

+45 51 90 05 83