Ny kvikguide skal hjælpe virksomheder med ”grøn” markedsføring

Har din virksomhed styr på regler og praksis for ”grøn” markedsføring?

Forbrugerombudsmanden har netop offentliggjort en kvikguide til virksomheder og kommunikatører (med sparring fra bl.a. Kompas) med regler og praksis for markedsføring med klima- og miljøanprisninger.

Den nye kvikguide beskriver bl.a., hvad man som virksomhed skal være opmærksom på, således at man ikke havner i en ’greenwashing’ fælde.

Vidste du fx at…

  1. Brug af positive, fritstående og generelle udsagn om en virksomhed/produkt som klimavenlig og grøn skal ifølge markedsføringsloven § 13. kunne dokumenteres ud fra en livscyklusanalyse.
  2. Tilstræbelser som fx ”CO2e-neutral i 2030” kræver en plan for reducering, som både viser nuværende klimaregnskab og forventninger til fremtiden, samt skal planen verificeres af en uafhængig instans.

Læs mere om de konkrete regler i kvikguiden her