Chips udviklet fra fiskeskæl, som smager lidt som flæskesvær, ungernes yndlingschokoladekage bagt på bønner og nybagt brød lavet af insektmel. Det lyder måske lidt som science fiction, men faktum er, at vores måltider i nær fremtid kommer til at bestå af helt nye, innovative ingredienser. De vil have et lavt eller måske helt neutralt klimaaftryk, de vil være pakket i bæredygtig emballage og de vil smage godt!
Fremtidens mad og måltider skal være præget af langt mindre kød, end vi er vant til i dag. Grunden er, at mere plantebaseret kost giver en lavere klimabelastning. Faktisk er vores fødevareforbrug og -produktion et at de vigtigste parametre at ændre på, hvis vi skal tro landets klima- og miljøforskere og organisationer1, og det vil især handle om at producere mindre kød og foder til dyr – og flere grøntsager til føde for mennesker.
Og det kan heldigvis sagtens lade sig gøre. På konferencen ’Fremtidens Fødevareproduktion’, afholdt af DTU i november 2020, blev der fremlagt en række nye spændende og meget innovative forskningsprojekter med bud på, hvordan vi i fremtiden kan få både pølser, bøffer og frikadeller på tallerkenerne – uden at slække på bæredygtigheden og baseret på et markant lavere kødforbrug, fordi der i stedet indgår fx planteprodukter eller proteinerstatningsingredienser.
Klimamad? Ja tak!
Men… er vi virkelig klar til det?
Svaret er, at det er der faktisk ret mange danskere, der er. I en rapport fra Landbrug og Fødevarer publiceret i 20192 fremgår det, at 21% af de adspurgte er frisk på at smage plantefars, 15% vil gerne smage laboratoriedyrket kød og 10% vil gerne smage insekter. Og i en undersøgelse fra Føtex svarer mere end hver tredje adspurgte, at de forventer at spise mere klimavenligt inden for kun to år.3
Og i alle de tendenser og trends, der jævnligt ridses op på fødevareområdet, tegner der sig også et massivt billede af bæredygtighed.
Nedenfor har vi samlet et overblik over de mest omtalte og udbredte mad-trends, der præger de danske forbrugere for tiden4-7:
Trend nr. 1: Klimamad
Fødevarer med fokus på klima- og miljøvenlighed er i den grad i højsædet for tiden. Det gælder økologi, dyrevelfærd, mere vegetarisk eller vegansk mad, mad med lavt klimaaftryk, mindre madspild og genanvendelig emballage – eller helt emballagefri fødevarer. Og især børnefamilier tapper ind i denne tendens og går ofte endnu mere økologisk (moreganic), end før de fik børn. De vælger måske endda ligefrem fødevarer fra, hvis de ikke kan fås økologiske. Det er også her, både leverandører og distributører retter øjnene hen nu – senest har de øverste direktører i Coop og Netto udtalt, at dagligvarehandlen fra nu af vil stille større klimakrav til leverandørerne.8
Trend nr. 2: Innovativ mad
Med denne trend bliver det RIGTIG klimavenligt. Tendenserne her er såkaldte ’Disruptive Foods’ – fødevarer, der fx er produceret på helt nye, smarte måder, i særlige energivenlige og pladsbesparende drivhuse, med ekstremt lavt vandforbrug eller mad, der er pakket eller tilberedt på særlige klimavenlige måder. Trenden indebærer også nye ingredienser, som førnævnte insekter, fiskeskæl eller mindre kendte typer af tang, korn og bælgfrugter. Her er flere store virksomheder og forskningscentre med og arbejder på at udvikle fremtidens klimasmarte ingredienser og fødevarer.
Trend nr. 3: Særligt udvalgt
Denne trend handler om at passe på kroppen. At spise mad, der er sundt og godt for fordøjelse, tarme og ens ernæring i det hele taget. Det er fx koncepter som ’Clean Eating’, hvor fokus er på måltider med færre forarbejdede fødevarer og kortere vej fra jord til bord. Eller ’Medicine Food’, der betegner den øgede efterspørgsel på fri-for og rig-på produkter. Clean eating (kortere vej fra jord til bord, færre forarbejdede fødevarer).
Trend nr. 4: Nem mad
Men det er også vigtigt at huske, at nemhed er afgørende for alt. Det skal være nemt for forbrugerne at vælge klimavenligt og klimasmart. Måltidet skal kunne fixes nemt og fungere for både voksne og børn – og selvom vi gerne vil have vores behov opfyldt i en fart, gider vi godt vente lidt – hvis bare det er sundt og godt og andre gør arbejdet for os. Derfor hitter koncepter som måltidskasser og online supermarkeder rigtigt meget lige nu (det er også corona-venligt) ligesom mad på farten er populært, især hvis det er sund snacking & healthy takeaway, dvs. ikke usund fast food.
Klar på en bæredygtig fremtid?
Læs mere om Kompas’ arbejde med fødevarer
Læs mere om Kompas’ arbejde med bæredygtighed
Læs mere om bæredygtighed i Nestlé i et interview med kommunikationschef, Martin Broberg
Så kan vi sparre om din virksomhed eller produkts udfordringer og muligheder – og om Kompas kan hjælpe.