Af Thomas Westh, tekstforfatter
Vi beklager, men du er ikke særligt interessant. Altså som brand. Jo, måske hvis du var Nike eller Coca-Cola. Men hvis du er som 90 % af alle danske virksomheder, så har dine målgrupper alt for travlt med at hente børn, besvare mails fra chefen og blot leve deres liv til at interessere sig for dig. Eller for de 117 andre virksomheder, som også kæmper om deres opmærksomhed. Det er en hård melding, men vigtig. For hvis du har den in mente, kan du skrive langt mere effektive tekster. Bare se her.
5 tips til at skrive tekster, som folk læser, forstår og handler på

Tip 1: Fang opmærksomheden
Første skridt er at fange dine læseres opmærksomhed. Det sker i overskriften eller måske allerede i emnelinjen. Men hvordan gør du det? Ja, der er mange muligheder, men du kommer langt med klassiske retoriske stilfigurer som modsætninger, bogstavrim, punkteringer, metaforer og så videre i din værktøjskasse.

Tip 2: Kom hurtigt frem til pointen
Lad være med at pakke din hovedpointe ned i bunden af teksten. Hvem ved, om dine læsere overhovedet når så langt. En god huskeregel er at slette de tre første linjer, når man har skrevet sit første tekstudkast. Som regel står pointen i linje fire, og det er jo den, vi skal starte med, hvis vi vil være sikre på, den bliver læst.

Tip 3: Brug færre (og kortere) ord
Ord støjer, og jo flere ord, du putter ind i din tekst, jo større er risikoen for, at læserne farer vild i ordjunglen og ikke opdager din pointe. Derfor gælder det om at luge ud i ordskvalderet for at få plads til ordblomsterne. Eller sagt på en anden måde: Ud med alle de ord, der ikke bidrager til at levere dit budskab (der er flere, end du tror).

Tip 4: Gør det nemt at fange pointen
Uanset hvor fantastisk din tekst er skrevet, kan du ikke være sikker på, at folk læser den fra ende til anden. Brug derfor flere indgange til dit budskab, fx overskrifter, manchetter, mellemoverskrifter, faktabokse og billedtekster. Så kan dine læsere hoppe ind, hvor det passer dem, og fange din pointe uden at læse ét ord af brødteksten.

Tip 5: Husk ikke at glemme CTA
Allright, lad os forestille os, din tekst var en succes, og læserne fik fat i dit budskab. Hvad så nu? Hvad skal de gøre med den information, du har givet dem? Skal de gå ind på et site, ringe til dig, eller? Uden en klar call to action rykker din tekst ingenting. Så tænk over den … allerhelst inden du overhovedet starter med at skrive.

Vil du eller dine kolleger blive endnu bedre til at skrive? Og ramme jeres målgruppe(r)? Så laver vi skræddersyede skrivekurser

Læs mere her