Hvis du ikke kan sige det højt, kan du sige det til os.

Sådan lød afmeldingen på den landsdækkende kampagne for hjælpelinjen StopSpillet, der hjælper danskere med at komme deres spilafhængighed til livs. Kampagnen var en del af relanceringen af StopSpillet, som Spillemyndigheden havde overtaget fra Danske Spil i starten af 2019 og givet nyt navn.

Med udgangspunkt i en indsigt om spilafhængighed som et problem, der er skjult for omverdenen, udviklede vi sammen med adfærdsbureauet /KL.7 en serie på tre film. Her fik seerne et blik ind bag den facade – pokerfjæset – som spilafhængige ofte bruger enorme ressourcer på at holde skjult for deres familie og venner.

Effektmåling af kampagnen, der blev lanceret på tv samt digitale og sociale medier, viste, at hver femte dansker havde lagt mærke til kampagnen, og at hver fjerde af disse ville ringe til StopSpillet, hvis de eller en bekendt udviklede afhængighed af pengespil.