Kunde:

Spillemyndigheden

Pokerfjæs?
stopspillet

Ca. 125.000 voksne danskere menes at have problemer med pengespil, men spilafhængighed er et problem, som kan være svært at få stoppet i tide og er kendt som ”den skjulte afhængighed”.

Kampagnen blev iværksat som del af relanceringen af hjælpelinjen StopSpillet, som Spillemyndigheden havde overtaget fra Danske Spil i starten af 2019 og givet nyt navn. Derfor var et af de primære mål for kampagnen, at flere spillere blev gjort opmærksomme på den uafhængige hjælpelinje.

Strategi

Indsigten om spilafhængighed som et problem, der er skjult for omverdenen, blev det kreative udgangspunkt for kampagnen, som Kompas udviklede i tæt samarbejde med adfærdsbureauet /KL.7. Igennem kampagnens film får seerne et blik ind bag den facade – pokerfjæset – som spilafhængige ofte bruger enorme ressourcer på at holde skjult for deres familie og venner. Kampagnen blev lanceret på TV, digitale og sociale medier i december 2019.

stopspillet-poster-outdoor

Resultater

Hjælpelinjen oplevede markant flere opkald fra spilafhængige på grund af kampagnen. Effektmåling viste, at dobbelt så mange ville ringe til StopSpillet, hvis de selv eller en, de holder af, udviklede afhængighed af pengespil (stigning fra 6 % til 12 %).

Hver femte dansker lagde mærke til kampagnen, og af disse ville hver fjerde ringe til StopSpillet, hvis de eller en bekendt udviklede afhængighed af pengespil.