Mit navn er Cecilie, og jeg læser kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Jeg er så heldig, at jeg skal tilbringe seks måneder med at lære fra nogle af de skarpeste hjerner i branchen. Inden jeg søgte praktik, havde jeg rigtigt mange forventninger og forestillinger. Det vigtigste for mig var, at jeg ikke blev en ”kaffe-henter”-praktikant, men at jeg blev taget seriøst, havde en stejl indlæringskurve og fik masser af ansvar. Kompas leverer på alle tre punkter – og mere til.

Her kan du læse om en typisk dag som kommunikationspraktikant på et (travlt) bureau:

09:00 – Jeg møder ind på kontoret i Toldbodgade 55. Jeg stikker hovedet ind i det åbne kontorlandskab og råber et højt godmorgen til dem, der allerede er på pinden. Jeg slår et smut forbi køkkenet for at lave dagens første kop kaffe og sætter mig til rette ved mit bord. Jeg får et overblik over det hav af mails, der er dumpet ind, og noterer mig, om der er nogle hastesager, jeg skal tage mig af.

09:11 – Ingen hastesager, så jeg fortsætter, hvor jeg slap i går: Vi skal skabe lokalkendskab til en udenlandsk kunde via PR og presse. Min opgave er at oversætte den tilsendte pressemeddelelse og tilpasse den til et dansk format, så den skaber interesse for danske medier og læsere. Derudover skal jeg finde relevante medier og journalister, der kunne have interesse i at bringe historien.

10:07 – Jeg sender altid til godkendelse hos den projektleder, der er knyttet til kunden, og de er rigtigt gode til at give konstruktiv feedback på mit arbejde. Jeg noterer mig de ændringer, projektlederen foreslår, og vender tilbage til mit skrivebord til anden omgang af redigeringen.

11:15 – Jeg sender pressemeddelelsen og medielisten afsted til anden omgang godkendelse og tager et kig i min kalender. Jeg tjekker altid, om nogle af mine kolleger har booket mig ind, eller spurgt om hjælp til en opgave. Det var der ikke denne gang, så jeg tager fat på et af de projekter, jeg er tilknyttet. Kunden, jeg sidder med, vil gerne have et budskab ud på deres sociale medier, så jeg skal skrive tre forslag til speaks til tre forskellige videoer. Jeg brainstormer på et storyboard, kortlægger hvad de hver især skal omfatte af budskaber, udvælger videoklips og skriver til sidst de tre speaks.

12:01 – Der bliver kaldt til fælles afgang mod kantinen, og vi følges alle sammen ned til frokostbuffeten. Vi værner meget om det sociale miljø på kontoret, og vi plejer derfor at tage frokosten med tilbage, så vi alle kan sidde samlet og spise. Vi snakker vidt og bredt om weekendplaner, boligkøb, fejlslåede dates og konspirationsteorier, og der bliver grint og joket på tværs af langbordet.

12:36 – Jeg er tilbage på min plads og skal til at fortsætte arbejdet med mine speaks, da Thomas, der er partner og direktør for Kompas Kommunikation, står ved mit bord og spørger, om jeg vil med til et møde med en ny potentiel kunde. Og det vil jeg selvfølgelig gerne! Jeg når at lave en hurtig research på kunden inden mødet og sætter mig klar til at tage noter.

14:58 – Mødet er færdigt, og min opgave er nu at lave et tilbud på en løsning af kundens kommunikationsproblemer. Til mødet blev vi enige om, at vi kan løse deres kommunikationsproblemer med en social medie-indsats. Derfor udformer jeg et tilbud, der blandt andet indebærer content creating, monitorering og en synergi mellem deres andre tiltag.

16:16 – En af projektlederne kommer styrtende ind på kontoret. Hun har lige fået en mail fra en udenlandsk kunde, som har brug for et overblik over mediemarkedet i Danmark – og det skal sendes afsted i dag. Vi deler den lange række af krav til opgaven op mellem projektlederen, mig og den anden praktikant, og så kan det kun gå for langsomt.

16:57 – Vi får sendt vores research afsted til kunden, og projektlederen takker os mange gange for vores hjælp og tempo. Jeg slukker min computer, rydder op på mit bord og siger pænt tak for i dag.

Ovenstående er blot en af mange dage på kontoret. De varierer fra dag til dag og uge til uge, og livet hos Kompas er aldrig kedeligt. Der er fart på, og man skal holde tungen lige i munden – men der er altid plads til smil på tværs af bordene, selvom deadlines presser på. Hvis sådan en dag lyder spændende, synes jeg klart, du skal sende ansøgning og CV afsted til praktik@kompas.dk senest d. 30. marts. 2020.