Da DR i går offentliggjorde den årlige medieanalyse, var det helt store spørgsmål: Hvilken rolle spillede medierne i 2020?

Spørgsmålet kan ikke besvares med blot ét enkelt svar. For ligesom at både du og jeg måtte tilpasse vores hverdag i 2020 og indtage flere roller som bl.a. både forældre, skolelærere, kollegaer og borgere på én og samme tid, så spillede medierne også dobbeltrolle i 2020. Medierne tog form som både underholdning til de voksne, ven og legekammerat for de helt små samt myndighedernes forlængede arm, da det gjaldt om at kommunikere corona-regler til danskerne. DR trækker mediernes rolle helt til kanten ved at sige, at medierne reddede liv i 2020.

Læs vores opsummering og take på medieudviklingen 2020.

Et anderledes år med flow tv og videomøder

De fleste vil huske 2020 for corona-pandemien. Det daglige medieforbrug på lidt over 7 timer ændrede sig ikke, men i takt med at virussen spredte sig i det danske land, ændrede både mediernes rolle og medieforbruget form.

  • Flow TV: Forbruget af traditionelt tv voksede med over 10% under forårets corona-lockdown. TV 2 kan uden tvivl kåres som kongen af flow med en seerandel på 47% sammenlignet med DR, som på tværs af kanaler kun optog 33% af seerne.
  • Podcast: Antallet af podcast-lytninger steg. Hele 26% af alle danskere lyttede ugentligt til podcast sammenlignet med kun 7% i 2015, og ud af de 15-31-årige lyttede hele 44% til podcast hver uge.
  • Online videomøder og -kald: Mange af os havde måske hørt om Teams, Skype, Zoom og FaceTime før den 11. marts, men 4 ud af 5 danskere brugte online videomøde- og kald enten mere end tidligere eller for første gang under lockdown i foråret.
  • Streaming: Halvdelen af danskerne streamede også mere under lockdown. I 2020 blev YouTube besøgt mindst én gang ugentlig af 52%. Lige i hælende følger Netflix (48%), DRTV (42%), Viaplay (25%) og TV 2 Play (20%). Disneys nye streamingtjeneste Disney+ tog 16% af seernes opmærksomhed.
  • Sociale medier tog 11% af danskerne medieforbrug. Her topper Facebook endnu engang med 65% antal daglige brugere efterfulgt af Instagram 30%, som oplevede en markant stigning i år. YouTube (29%) og Snapchat (25%) er forsat populært især blandt de unger. I bunden ligger de resterende platforme tæt: LinkedIn (8%), Twitter (7%), Pinterest (5%), Reddit (5%) og TikTok (5%).
  • TikTok: Selvom 5% daglige brugere på TikTok ikke lyder af meget, så fandt det nye video-medie en fast plads på mobilen hos de helt unge. Her benyttede 48% af de 9-14-årige TikTok ugentligt, og 30% af de 15-24-årige.

Tillid, traditioner og tebirkes

2020 var også året, hvor medierne fik en helt ny type klæder. En livstruende virus skulle standses, og medierne måtte ligesom de danske borgere udvise samfundssind. Som en slags forlænget arm eller højre hånd, informerede særligt DR danskerne om håndhygiejne, afstand og nye restriktioner – og danskerne viste, at de havde tillid til nyhedsmediernes kommunikation.

Det var ikke kun myndigheder og nyhedsmedier, som opfordrede danskerne til at passe på hinanden. Også Dronning Margrethe viste sit ansigt på skærmen, og traditionen tro lyttede danskerne med, da Dronningen talte til nationen. Det resulterede i, at Dronningens taler (Corona- og Nytårstale) var den mest streamede programserie på DRTV med hele 618.000 i seriegennemsnit. Udover Dronning Margrethe slog Den Store Bagedyst ny seerrekord på både traditionelt tv og streaming.

Selvom genudsendelser af serier de seneste årtier har været omdrejningspunkt for kritik af tv-stationer, så fandt vi tryghed og hygge ved endnu engang at tænde for Ross og Rachel på kaffebaren i New York og livet i den lille stationsby Korsbæk.

Der er ingen tvivl om, at corona-pandemien påvirkede danskernes mediebrug i 2020. Spørgsmålet er om normaltilstanden indtræffer igen, eller om 2020 får en mere permanent effekt på danskernes mediebrug? Det vil kun tiden vise.