Kunde:
Nestlé
Verdens kaffeproduktion er truet. Klimaforandringer og udsultning af kaffefarmerne betyder, at både arealer egnet til kaffedyrkning og de farmere, der skal dyrke dem, inden for få år risikerer at være så kraftigt reduceret, at kaffe bliver en mangelvare. Og så er det altså slut med at få kaffen galt i halsen…
Kampagnen ’Tak for kaffe’ blev iværksat i forbindelse med World Coffee Day, og Nestlés kaffebrands ønskede en nordisk kampagne for deres bæredygtighedsindsats, Grown Respectfully. En indsats som har uddannet +100 kaffebønder i bæredygtige produktionsmetoder og doneret +180 mio. kaffetræer til kaffebønder verden over for at sikre fremtidens kaffeproduktion.
Strategi
Kampagnens blev baseret på indsigten om, at mennesker bliver mere taknemmelige, hvis de aktivt udviser taknemmelighed. Derfor iværksatte Kompas en nordisk ”takkekampagne”, hvor essensen bag Grown Respectfully ”respekt” blev oversat til den konkrete og menneskelige gestus ”tak”.
Løsning
Kampagnen blev eksekveret via lokale film med danskere, svenskere og nordmænd, der hver især reflekterede over deres taknemmelighed for kaffe. I filmene opfordrede vi forbrugerne til at besøge Nestlés hjemmeside, og for hvert klik til siden blev der plantet et træ under Grown Respectfully-indsatsen. Kampagnen resulterede i 40.660 kliks på sociale medier og Youtube i Danmark, Norge og Sverige og er nu konverteret til træer. 40.660 træer som Nescafé nu har plantet som tak til kaffebønderne for deres kaffebønner.
Kampagnen blev lanceret på sociale medier op til World Coffee Day 2019 og samtidig gik ”takke-samplere” på gaden i København, Oslo og Stockholm med varm Nescafé kaffe, serveret med kampagnes budskab.
Så kan vi sparre om din virksomhed eller produkts udfordringer og muligheder – og om Kompas kan hjælpe.