Vi ved det godt – øjnene tiltrækkes af det, der bevæger sig – film og animationer fungerer bare bedre på digitale og sociale medier. Og især animationer er fantastiske værktøjer til at gøre komplekse nyheder eller forklaringer enkle. Kompas’ grafiske team forklarer her hvordan.

Hvad er det, der er så godt ved animationer?
Animationer er sjove, fordi de giver os mulighed for at være mere kreative. Vi får lov at lege og opfinde lidt – at udfolde en historie filmisk. Uanset om det er at forklare nogle fysiologiske ting, der sker i kroppen, at handlingsanvise en adfærd eller at udtrykke følelser. At tage noget simpelt, der ikke umiddelbart er så interessant og så give det liv – det er fantastisk sjovt.

Filmelementet tilføjer jo en dimension, som billedet eller grafikken ikke kan. Vi har en masse indsigter fra vores brugeres adfærd. Og folk rykker hurtigt. De vil hellere se, end læse. Øjet skal fanges og dermed opmærksomheden. Og det gør tekst langt mindre i dag – end det måske gjorde tidligere. Det, der er svært at forklare med ord, kan sagtens være nemt at forklare visuelt. Der er kortere vej fra forklaring til forståelse.

Og så performer film og animation bare ekstremt meget bedre på sociale og digitale medier end fx tekst og billeder. 79% af forbrugerne vil hellere se en film eller animation end læse om et produkt online, og man estimerer, at i 2021 vil videocontent udgøre 78% af al mobil datatrafik1. Vi har allerede flere kunder, der udelukkende bruger videocontent nu på samtlige digitale platforme.

Men kan animationer så ikke bare det samme, som filmmediet?
Både ja og nej. Begge dele bevæger sig selvfølgelig. Og animationer kræver, ligesom film, naturligvis en masse forarbejde – vi skal have et storyboard, en visuel stil og måske benytte forskellige tekniske virkemidler. Men så kan vi også selv designe den grad af kompleksitet, vi vil bruge – og gøre ekstremt komplekse ting eller forklaringer meget, meget enkle og let forståelige. Med animationer kan vi vælge at lægge en så enkel stil, at modtagerens opfattelse af budskabet ikke distraheres af detaljer, fx hvordan en person eller nogle omgivelser ser ud.

Vi kan vælge en stil, der i sig selv signalerer humor eller alvor – og vi kan visualisere ting, der simpelthen bare ville være alt for dyre og besværlige at vise med en film. Fx hvordan noget fungerer inde i kroppen.

Hvilke typer af animationer kan Kompas så lave?
Vi kan i princippet levere alt fra en GIF eller en lille, simpel animation til en mindre tegnefilm. For skal det være meget komplekst, så har vi nogle faste, super dygtige samarbejdspartnere, vi henter ind. Men man kan altså komme ret langt med ret lidt.

Men ofte anbefaler vi så enkle animationer som muligt. Så lidt ord og tekst som muligt – sprogbarrierer eksisterer jo i høj grad. Og vi er ret gode til det enkle (hvis vi selv skal sige det). En lille infografik kan fx sagtens blive til en fin, lille animationsfilm. Så bliver det pludselig en hel lille fortælling, og det er nemt og overskueligt – også økonomisk – for kunden.

Kompas har et dedikeret animationsteam, som ud fra din brief rådgiver om valg af film, skriver storylines, tegner storyboards og animerer de endelige film. Altid i tæt dialog med dig og din virksomhed.

Har du lyst til en kop kaffe og en snak om dine muligheder med film og animation? Så kontakt os på info@kompas.dk

  1. Kilde: Facebook Danmark