Fleksibilitet, loyale pharmakunder og nye solidariske samarbejdsformer var medvirkende til, at Kompas Kommunikation kom igennem første bølge af corona uden hverken fyringer, lønnedgange eller hjælpepakker. Tværtimod har krisen lært Kompas, at plejer er død, og at det giver mening at være højt specialiseret i især healthcare.

At I kunne arrangere alt, køre 1750 km og lave interviews og filmoptagelser midt under corona, er simpelthen fantastisk”. Ordene kommer fra en af Kompas’ pharma-kunder og rammer måske lige netop ned i årsagen til, at bureauet indtil videre har klaret coronakrisen over al forventning.

–  Vi oplevede ligesom mange andre bureauer, at vores eksisterende kunder omlagde projekter til at blive digitale, bremsede op eller helt aflyste events. Men vi oplevede også, at corona blev vores anledning til at vise fleksibilitet og indsigt, som vores kunder satte stor pris på i en tid, hvor de også var under pres, siger direktør og stiftende partner Thomas Hartvig.

Ambition: Fokus på eksisterende kunder og healthcare
Kompas’ strategi var allerede fra starten af 2020 i højere grad at fokusere på de eksisterende kunder og især healthcarekunderne – og formulerede ønsket om at ville løbe længere på literen for netop disse kunder for derigennem at skabe tættere og langvarige kunderelationer.

– Allerede inden corona lagde vi strategien om. Vi valgte at fokusere på de kunder, vi havde gode, lange relationer til – og fokusere mindre på at få nye kunder. Og vi valgte at investere mere i vores specialisering inden for healthcare. Vi lavede allerede i starten af 2020 nogle omlægninger, der betød besparelser i udgifterne. Vi kunne selvfølgelig ikke forudsige corona, men hele den omlægning inden pandemien har betydet, at vi har klaret os godt igennem første coronabølge – og sandsynligvis laver et fornuftigt overskud i år, fortæller CEO og stiftende partner Bo Falsig.

Og især det øgede fokus på healthcare har haft stor betydning.

– En meget stor del af vores omsætning er healthcare. Vi har nogle lange, gode relationer til pharmakunderne, og der var i allerhøjeste grad stadig brug for os, selvom corona ramte. Vi mærkede en stor loyalitet – at vores kunder gerne ville os og forsøgte at hjælpe os og deres andre leverandører, så godt de kunne. Bl.a. gav flere pharmakunder os kortere betalingstid og forsøgte at holde gang i projekterne på trods af pandemien. Vi følte fra kundernes side, at vi var i samme båd, og at vi sammen skulle forsøge at holde hjulene i gang. Vi oplevede også, at vores healthcare-ekspertise fik flere nye kunder til at kontakte os – også kunder, der oplevede vækst direkte forårsaget af corona, fortæller partner og chef for Kompas Healthcare Camille Aulkær Andersen.

Plejer er død
– Vi kan ikke vide, hvad efteråret bringer, og hvad den nuværende genopblusning af corona betyder for hverken os eller vores kunder. Men vi er taknemmelige for, at vi med kundernes hjælp har klaret os ok indtil videre uden at skulle afskedige, gå ned i løn eller benytte hjælpepakker pga. corona. Og som så mange andre har vi erfaret, at meget kan klares hjemmefra og online. Det har skabt et fokus på det overflødige administrative, som vi har skåret ned til et minimum eller helt droppet. Plejer er død. Krisen har rykket os mentalt tættere sammen og gjort os bedre til at løfte i flok med fokus på det, det handler om – nemlig kundeopgaverne, slutter Bo Falsig.