En bæredygtig medicinalindustri har blikket skarpt rettet på de aktuelle sundhedsproblematikker, verden står midt i fortiden – og ser sit ansvar og sine muligheder i dem. Men den kender også sine forbrugere, både de nuværende og de fremtidige. Vi har her forsøgt at samle nogle betragtninger om, hvad der kræves af industrien for at imødegå en bæredygtig fremtid bedst muligt – sammen med et par forudsigelser på, hvad resten af året, og måske de næste par år, bringer.

Af Camille Aulkær Andersen, partner & chef for Kompas Healthcare, Kompas Kommunikation

FN har formuleret 17 verdensmål – kun ét af dem omhandler klima. For bæredygtighed er langt mere end CO2-udledning. Det er i lige så høj grad lige adgang til sundhed og behandling, bevarelse af biodiversitet samt løsninger på problematikker som fx antibiotikaresistens samt bedre pandemiske beredskaber – på den ene eller den anden måde. Emner, der ikke bare er topaktuelle, men bestemt også er en betydende del af bæredygtighedsdagsordenen.1

Og det lyder jo meget flot, men hvad er helt konkret forventningerne til en bæredygtig medicinalindustri fremover?

People, planet – og profit
En mere bæredygtig medicinalindustri er naturligvis klimavenlig, men kigger også mod de øvrige verdensmål og fokuserer på digitale, lokale og forebyggende initiativer. Den arbejder udover sine produkter og sikrer patient empowerment, sponsorerer innovative eHealth-løsninger og støtter måske ligefrem op om nye reformerede uddannelser af sundhedspersoner.2 Den går måske endda så vidt som til at være politisk…?

Og det gør industrien ikke kun for FN og sine egne blå øjnes skyld. Det er nemlig her, fremtidens profit skal hentes. For selvom morgendagens patienter er unge nu, har de en ufattelig stærk politisk stillingtagen til bæredygtighed og forbrug. 

87 % af de danske unge i dag mener for eksempel, at de globale klimaudfordringer er et problem. 83 % af dem synes, det er vigtigt, at produkter har en bæredygtig profil, og 67 % af dem synes det er vigtigt, at brands tager aktivt stilling til samfundsproblematikker og blander sig i debatten.

Men – kun 50 % af dem vil betale mere for en vare, der er produceret etisk korrekt. Det forventes ganske enkelt. Det er en selvfølge.3,4

Så hvad kan vi forvente i 2020…
Der er ingen tvivl om, at kravene til en bæredygtig medicinalindustri byder på udfordringer, bevares. Men den byder i vores øjne også på en masse muligheder. Det ses bl.a. i de ’forudsigelser’5,6 specifikt for medicinalindustrien, som The Economist og Deloitte for nyligt har peget på:

  • Vi kan forvente, at patienter mere og mere vil opføre sig som reelle forbrugere – på godt og på ondt
  • Multichannel marketing erstatter den traditionelle sales force – det er i gang, og det fortsætter
  • Den globale median alder forventes at runde 30 år i 2020 (forudset før corona – så måske først i 2021 eller 2022) – vi bliver generelt ældre og derfor mere syge
  • Kampen for biodiversitet kommer til at overhale klimakampen – af stor betydning for medicinalindustrien
  • Et mere holistisk patientsyn breder sig – fokus på health og ikke kun healthcare
  • 2020 vil blive ’the year of the nurse’ – sygeplejersker vil få langt højere indflydelse på både beslutninger og behandling, fordi de er tættest på patienten

Blev du inspireret? Eller er din (medicinal)virksomhed allerede rustet til en bæredygtig fremtid? Mangler du konkrete værktøjer til, hvordan du kan kommunikere bæredygtighed til dine interessenter?

Vi er klar til en – indtil videre virtuel – snak, baseret på din virksomheds konkrete situation. Du ringer bare.

Læs mere om Kompas og vores erfaring med healthcare her: https://www.kompas.dk/#healthcare

Referencer:

  1. https://sustainability.com/
  2. Dr David Somekh, Network Director, European Health Futures Forum
  3. https://csr.dk/den-danske-forbruger-anno-2019-handler-mere-b%C3%A6redygtigt
  4. Aller: All About Teens
  5. Economist ‘The World in 2020’
  6. Deloitte ‘Healthcare and Life Sciences Predictions 2020’