Samarbejder mellem bureauer og kunder kan være udfordrende – to meget forskellige verdener mødes med dertil hørende potentielt meget forskellige vinkler på tid, målsætninger, processer og pris. En evig aktuel problemstilling. Men gør begge parter en ekstra indsats for at forstå og hjælpe hinanden, kan to plus to give fem. Vi giver dig her en guide til, hvordan du som kunde opnår det gode bureausamarbejde.

For nylig udbrød en kollega: ”XX er sgu årets kunde”. Og som nogle måske kunne foranlediges til at tro, var det ikke budgettet, der var årsagen til dette udbrud. Næ, det var samarbejdet. For selvom bureauer, ligesom alle andre virksomheder, lever af at tjene penge, er det, der gør det sjovt at gå på arbejde (for de fleste af os), de gode relationer. Også kunderelationerne. For et godt samarbejde betaler sig ALTID – både relationelt og på bundlinjen.

Briefet er altafgørende for dit bureausamarbejde
Vi kan desværre ikke læse hinandens tanker, og løse briefs giver derfor ofte ukonkrete og utilfredsstillende løsninger. Modsat – jo bedre du som kunde er til at forklare dine ønsker, forestillinger og forventninger, og jo bedre vi som bureau er til at få dig til at beskrive dem, desto bedre en kommunikationsløsning og bureausamarbejde kommer der ud af det.

Men det er nemmere sagt end gjort. For det kan ofte være svært at se skoven for bare træer. Måske ved du alt om din forretning, dit marked og dine konkurrenter, men kan have svært ved at sætte ord på, hvad behovet egentlig er. Ligesådan kan vi som bureau have svært ved at gennemskue, om vi er tilstrækkeligt klædt på til samarbejdet.

Begge parter har derfor som det allerførste i samarbejdet et ansvar for, at briefet er grundigt og godt. Dyk ned i detaljen og pres gerne på for at sikre dig, at dit bureau er klædt godt på til at løse opgaven. Vi lover at gøre det samme.

Lad bureauet være din ’trusted advisor’
Vælg et bureau, der er eksperter i lige netop det felt, din virksomhed opererer på. Og betragt det som en force at arbejde sammen med folk, der ser din verden lidt udefra – samtidig med, at de har omfattende indsigt i den. Lyt til bureauet og de anbefalinger, det kommer med. Du behøver selvfølgelig ikke gøre alt, hvad dit bureau synes, men er I uenige, så overvej alligevel en ekstra gang, om ikke bureauet har en ekspertise, der er værd at læne sig op ad? Vær modig – stol på bureauets rådgivere, og lad dem tage rollen som dine trusted advisors. De har KUN interesse i at rådgive dig klogt, løse opgaven tilfredsstillende og holde på dig som kunde i mange år.

I et godt bureausamarbejde er der brugt tid og energi på at bygge tilliden op. Tal pænt sammen, respekter hinandens meninger. Servér en kop kaffe og giv plads til lidt hyggesnak på vej ind og ud af møder og mails. Man arbejder altid bedre sammen med (og løber længere på literen for) folk, man har det godt med. Lær dit bureau at kende – og lad det lære dig at kende. Har I en god relation, vil dit bureau altid have dig i tankerne, når nye idéer opstår – og det betaler sig.

Og er du så uheldig at bumpe ind i et bureau, der snakker dig efter munden, så find et andet. Du kan godt forlange et kritisk OG kreativt blik for dine penge. Bed dit bureau om at være ærlige – også selvom det måske betyder, at de siger dig imod af og til. Resultatet bliver bedre derved.

Værdsæt projektledelse og mødetid i dit bureausamarbejde
Et godt projekt kræver både god projektledelse og dialog. Og begge dele koster penge. Nogle gange undervurderer kunder eller bureauer disse poster i budgettet. Men det er vigtigt at turde prissætte mødetid og tid til at styre projektet godt i mål – så lad gerne bureauet vide, at begge dele skal tænkes ind i budgetlægningen fra starten. Det lønner sig i sidste ende.

Husk også gerne at tage stilling til, om du har brug for dine rådgivere i faciliteringen af nogle møder. Det kræver nemlig forberedelsestid. Tag højde for det i budgetteringen fra starten og undgå irriterende ekstraregninger.

Strategioplæg koster tid og penge
Oplæg indeholdende strategi, taktik og handlingsplaner er basis for en stor del af bureauers arbejde. Bureauet skal vide, hvad de vil, før de gør det – og de skal sikre, at kunden er enig, og at planerne stemmer overens med kundens øvrige strategiske sigte. Den slags oplæg er vigtige og tidskrævende, og derfor koster de penge.

Skal du kun betale, hvis bureauet vinder pitchet? Eller slår I halv skade? Og må du egentlig bruge indholdet af oplægget, selvom du ikke vælger bureauet? Til det er der kun at sige: Tal sammen, fortæl hvad du mener, og hør hvad de foreslår. Bureauer er forskellige: Nogle er klar på investering. Andre pitcher kun, hvis alle omkostninger er dækket. Begge dele er fair.

Respekt for tid og deadlines i samarbejdet
Som nævnt tidligere lever et bureau jo af at sælge tid, blandt andet. Derfor skal du forvente, at dit bureau overholder deadlines. Det har bureauet kun interesse i – jo hurtigere et projekt kan afsluttes, desto hurtigere kan et nyt påbegyndes. Men i alle projekter eller kampagner kan der opstå udfordringer.

Hold derfor en klar og ærlig kommunikation med dit bureau om tid og deadlines. Vær selv meget tydelig om, hvornår du ønsker hvad – og bed om klare leverancetidspunkter fra bureauet. Husk også, at bureauet udover at lægge det interne puslespil om, hvornår egen arbejdskraft er til rådighed – måske også håndterer en eller flere underleverandører.

For at få det bedste bureausamarbejde, er det måske også værd at tage stilling til, om du har brug for et bureau, der holder dig til ilden, eller om du er mere til en relation, hvor du sætter tempoet? Eller en glad mellemting: At I driver processen fremad sammen.

Opsummerende får du det bedste ud af dit bureausamarbejde ved at:

  • Briefe grundigt – og pres gerne på for at sikre dig, at dit bureau er klædt godt på til at løse opgaven
  • Gøre bureauet til dine trusted advisors – lyt til og diskutér med dine rådgivere – lær hinanden at kende og opbyg en solid gensidig tillidsrelation
  • Værdsætte og prissætte mødetid og projektledelse – de usynlige men vigtige tidsslugere er bør prioriteres for et succesfuldt projekt
  • Indgå i en åben og ærlig forhandling om strategioplæg og pitches – og prisen herfor
  • Afklare deadlines og tidsplaner med bureauet

Er du på udkig efter et nyt bureausamarbejde?
Vi er altid interesseret i et nyt godt samarbejde. Er du på udkig efter et nyt bureau, og synes du, at ovenstående lyder som en god proces for et samarbejde, så giv os et kald på 70 20 21 31.